Uittotoiminta Suomessa
Uittojen voidaan katsoa alkaneen jo 1600-luvulla, jolloin perustettiin ensimmäisiä pieniä sahalaitoksia vesistöjen varsille. Tukit näille sahoille uitettiin yksittäisinä pölkkyinä (= irtouittona) pitkin jokia ja puroja vesivirran viemänä. Uittotoiminta laajeni sitä mukaa kuin sahateollisuuskin kasvoi. 1800-luvun loppupuoliskolla uittotoiminta laajeni merkittävästi, kun höyrysahat sallittiin. Tällöin annettiin myös ns. lauttausasetus, jonka pohjalta järjestäytynyt uittotoiminta alkoi.
Nippu-uittoa alettiin käyttää irtouiton rinnalla 1900-luvun vaihteessa, jolloin keksittiin niputuskone. Nippu-uitossa yksittäiset puutavarapölkyt sidottiin rautalangoilla nipuiksi, ja niistä koottiin lauttoja, joita hinattiin järvialueilla.
Suurimmillaan uittomäärät olivat 1960-luvun puolivälissä, jolloin kokonaismäärä oli noin 16 miljoonaa m3. Tämä oli noin 2/3 tehtaille kuljetetusta puumäärästä. Puuta kuljetettiin tuolloin sekä irto- että nippu-uittona koko valtakunnan alueella sisävesillä ja rannikkoalueillakin. Uitot alkoivat pikkuhiljaa vähetä 1960-luvun lopulta autokaluston ja tiestön kehittymisen myötä. Irtouitot loppuivat Suomessa vuonna 1991, jolloin Kemijoen uitto päättyi. Rannikkoalueilla nippu-uitot loppuivat 1990-luvun puolessa välissä. Tämän vuosituhannen alussa uitot jatkuivat nippu-uittoina Kymijoen ja Vuoksen vesistöalueilla.
Uitto tänään
Tänä päivänä uittotoimintaa on nippu-uittona Vuoksen vesistöalueella eli Kallaveden, Pielisen ja Saimaan alueilla. Varsinaisia uitto-organisaatioita on kaksi: Järvi-Suomen Uittoyhdistys (Pielisen ja Kallaveden alueilla) ja Perkaus Oy (Saimaan alueella).
Kokonaisuittomäärä viiden viime vuoden keskiarvona on ollut runsaat 400 000 m3, mikä on noin 6 500 täysperävaunukuormaa. Uittomäärä on jakautunut eri tehtaille siten, että 200 000 – 250 000 m3 mäntykuitupuuta on uitettu Lappeenrantaan UPM:n Kaukaan sellutehtaalle ja 150 000 – 200 000 m3 kuusitukkia Ristiinaan UPM:n vaneritehtaalle.
Uitto on pitkän matkan kuljetusta, sillä pisimmillään puu kulkee uittaen Pielisen pohjoispäästä Nurmeksesta Lappeenrantaan kolmen sulkukanavan (Kaltimo, Kuurna, Joensuu) kautta 452 km. Kallaveden puolelta Iisalmesta kuljetusmatka Lappeenrantaan neljän sulkukanavan (Nerkoo, Ahkiolahti, Konnus, Taipale) on 401 km. Keskimääräinen uittokuljetusmatka on vajaat 300 km, ja kun siihen lisätään vielä autolla tapahtuva esikuljetus pudotuspaikalle, kulkee jokainen uittopuu keskimäärin noin 350 km.
Uittoon tuleva puu ajetaan pudotuspaikoille metsästä rekoilla, joiden kuormatilassa puut sidotaan nipuiksi joko kertakäyttörautalangoilla tai teräskettingeillä. Tämän jälkeen niput siirretään kurottajatrukeilla veteen, missä nipuista kootaan hinauslautat. Hinauslautan koko vaihtelee vesiväylän rajoitteiden mukaan. Suurimmillaan hinauslautat ovat Saimaan selkävesillä, jossa lautan koko voi olla jopa 20 000 m3 eli 350 rekkakuormallista puuta.
Uittoa Joensuussa
Aluskuljetus
Uiton rinnalla sisävesillä kuljetetaan raakapuuta myös aluksilla (laiva ja työntöproomut). Aluskuljetuksen kokonaismäärä on noin 650 000 m3 eli 11 000 rekkakuormaa. Tästä määrästä lähes kaikki kuljetetaan tehtaille Imatralla, Joutsenossa ja Lappeenrannassa.
Suurimmat alusyksiköt kuljettavat kerrallaan noin 2 500 m3 puuta eli noin 40 rekkakuormallista. Pienimmät yksiköt, joita käytetään pääasiassa ranta- ja saarimetsien hakkuista tulevien puiden kuljettamiseen, kuljettavat kerrallaan 300–500 m3 puuta.
Aluskuljetuksen keskimääräinen kuljetusmatka on noin 250 km ja esikuljetusmatka autolla 50 km eli koko ketjun keskikuljetusmatka noin 300 km.
Parkko Kyrönsalmessa
Kotimaisen raakapuun kuljetusmäärästä on vesitiekuljetuksen osuus noin 2 prosenttia ja kuljetussuoritteesta eli kuljetustyöstä noin 4 prosenttia, mutta vain noin 2 prosenttia kokonaiskustannuksista. Näin ollen Vuoksen vesistöalueella raakapuun kuljetus uittaen ja aluksilla on pitkän matkan ja suurien kertaerien edullista ja ympäristöystävällistä kuljetusta, sillä polttoaineen kulutus suoriteyksikköä kohden on merkittävästi pienempää kuin esim. autokuljetuksessa.
Ilkka Purhonen
(kirjoitus julkaistu Vonkamies 2020 lehdessä)